SEB avasi Suomeen neljän hengen edustuston vuonna 1984. Tänäänkin toimipisteitä on yksi, mutta työntekijöitä noin 350. 2010-luvulle tultaessa SEB oli kasvun myötä levittäytynyt jo kahteen rakennukseen Unioninkadulla sijaitsevassa kiinteistössä. Syntynyt tilakokonaisuus oli sokkeloinen ja näköpiirissä häämötti vielä iso remontti. Oli tullut aika kartoittaa vaihtoehdot ja yhteistyö Ecorumin kanssa alkoi. Elettiin vuotta 2014.

Ammattilainen tunnistaa piilevät mahdollisuudet

Ecorumin tiimi alkoi kartoittaa ja tutkia eri omistajien tarjoamia vuokratiloja. Ennen pitkää keksittiin, että LähiTapiolan omistamassa talossa Eteläespalla saattaisi piillä ainekset kaikki kriteerit ja toiveet täyttävään tilaratkaisuun. Idea vaikutti taloudellisesti ja teknisesti toteuttamiskelpoiselta, vaikka talon vuokrasopimukset pitäisikin järjestellä uusiksi ja tilat remontoida täysin.

  • SEB pääkonttori
    Aulanäkymä, taustalla talon tilat ja ihmiset yhdistävä portaikko

    Aulanäkymä, taustalla talon tilat ja ihmiset yhdistävä portaikko

Vuokrasopimus 2015, muutto 2017

Vuokrasopimus allekirjoitettiin tammikuussa 2015, rakentamaan päästiin vuotta myöhemmin ja muutto uusiin tiloihin tapahtui suunnitellussa aikataulussa huhtikuussa 2017. Muutoksen laajuudesta kertoo jotain se, että talossa tehtiin ensin purkutöitä lähes puoli vuotta. Tilaa SEB vuokrasi n. 5 500 m² eli koko kahdeksankerroksisen talon sen kahta ylintä kerrosta lukuun ottamatta.

Selkeä sopimus ja dokumentaatio

Ecorum toimi neuvonantajana tilatarpeiden määrittelyvaiheesta uuden SEB-talon lopputarkastukseen ja käyttöönottoon asti. Asiantuntijaa tarvittiin varsinkin vuokrasopimuksen valmistelussa, jolloin dokumentoidaan vuokralaiselle rakennettavien tilojen laatu ja sovitaan tulevat hoitovastuut. Myös tärkeimpien muiden kumppanien, kuten sisustusarkkitehdin ja teknisen valvojan valinnat osuivat Ecorumin avustuksella täysin nappiin.

  • SEB pääkonttori kahvila
    Toisen kerroksen kahvilaa käytetään myös asiakastapaamisiin.

    Toisen kerroksen kahvilaa käytetään myös asiakastapaamisiin.

Tähtäimessä kulttuurin ja toimintatapojen muutos

SEB tähtäsi myös toiminnalliseen muutokseen – sokkeloisesta konttorista monitoimitilaan, jossa suunnittelu lähtee liikkeelle käyttäjien yksilöllisistä tarpeista ja työskentelytavoista sekä vierailijoille tarjottavasta asiointikokemuksesta. Asiakaskohtaamisissakin haluttiin tehdä irtiotto ummehtuneesta kabinetti- ja pankkisalityylistä. Esimerkiksi uusi kahvilatila on saavuttanut kaikilta hyvän vastaanoton.

Kaikki mukaan suunnitteluun

Talon sisällä suunnitteluun ja muuton valmisteluihin osallistui lähes koko henkilöstö. Henkilöstö- ja IT-osastojen panos muutostyössä oli luonnollisesti merkittävä, rakentamiseen liittyvissä asioissa myös hankintaosaston ja SEBkonsernin oman kiinteistöyksikön. Yritysjohdon työnjaossa päävastuuta projektijohdosta kantoi Suomen maaorganisaation CFO Nikolas Rokkanen.

Mihin tarvitsimme ja miten käytimme asiantuntijaa?

"Monen yritysjohtajan uralle ei osu ensimmäistäkään merkittävää toimitilahanketta ja niinpä harva omaa niistä ennakkoon vankan kokemuksen. Siksi valmistelimme ja resursoimme hankkeen huolella. Tiesimme, että vielä toteutusvaiheessakin eteen tulee yllätyksiä ja koko joukko erikseen sovittavia yksityiskohtia. Kun olimme hankkineet näitä tilanteita varten osaavan neuvonantajan, tiesimme joka käänteessä onko kyse vähämerkityksisestä, tärkeästä vai elintärkeästä asiasta. Ecorumin tuella pystyimme tekemään oikeissa paikoissa vastaantuloja ja kompromisseja sekä valvomaan johdonmukaisesti etujamme kriittisissä kysymyksissä. Niinpä yhteistyö vuokranantajan ja pääurakoitsija Lemminkäisen kanssa sujuikin erinomaisesti" valottaa Nikolas Rokkanen.

"Ecorum oli tukenamme myös hankkeen johtoryhmätyöskentelyssä, valvoen mm. sovittujen yksityiskohtien toteutusta ja kustannuksia. Omastakin perspektiivistäni hankkeessa säilyi koko ajan positiivinen perusvire, vaikka hoidin haastavaa projektia muiden tehtävieni ohella. Tuntui ikään kuin pöydälläni olisi punainen puhelin, jolla voin milloin tahansa tarkistaa, onko oma näkemykseni oikean suuntainen – tai kysyä asiantuntijalta ratkaisuehdotuksen. Tätä toimintamallia ja kumppania rohkenen kyllä lämpimästi suositella muillekin. Projektimme meni aivan loistavasti maaliin", summaa Rokkanen.

Nikolas Rokkanen

- CFO

Tutustumiskierroksella SEB-talossa

  • SEB pääkonttori

Talokierros tarjoaa joukon yllätyksiä, joista ensimmäisen voi kokea heti sisään tultaessa. Aulapalvelua ei olekaan linnoitettu perinteiseen tapaan tiskin taakse, vaan asiakkaat kohdataan mutkattomasti pystypöydän ääressä.

Kuten odottaa saattaa, uudet tilat ovat huippumodernit, hienot ja edustavat. Yllätys sen sijaan on, että varsinkin toimistomiljöö tuntuu samalla – ei pelkästään viihtyisältä, vaan jopa rennon kotoisalta.

Uudet tilat on suunniteltu työnimellä ”Nordic Village”. Työpisteet muodostavat orgaanisia naapurustoja ja avoin portaikko kylän keskellä vielä lujittaa yhteisöllisyyden tunnetta. Täällä kaikki näkevät, ja tulevat huomatuksi.